DAF introduceert New LF

DAFLF

De nieuwe DAF LF – Pure Excellence

  • Nieuwe aandrijflijnen voor maximale brandstofefficiency
    o Nieuwe 3,8 liter PACCAR-motor voor stedelijke toepassingen
    o Langere eindoverbrengingen voor lagere toerentallen
    o Allison geautomatiseerde transmissie nu ook op krachtigste 19-tons LF
  • Eersteklas opbouwvriendelijkheid
    o Nog meer keuze in Body Attachment Modules
    o Specifieke wielbasis/achter-overbouw voor gesloten opbouw en vuilnis-toepassingen
  • Fraai vernieuwd exterieurdesign
  • Extra raam in portier bijrijderszijde voor toonaangevend zicht
  • Toonaangevend chauffeurscomfort
    o Nieuwe aankleding van het interieur
    o Vernieuwde lay-out van instrumentenpaneel
  • DAF Connect fleet-managementsysteem voor de hoogste transportefficiency

DAF introduceert een groot aantal vernieuwingen voor de LF, die de
toonaangevende positie van deze populaire distributietruck in de klasse van
7,5 tot 19 ton verder versterken. Tot de vernieuwingen behoren de komst van
een nieuwe 3,8 liter PACCAR-motor en de mogelijkheid te kiezen voor extra
snelle aandrijflijnen voor maximale brandstofefficiency. Tegelijkertijd zijn het
design van het exterieur en het interieur in lijn gebracht met dat van de Nieuwe
CF en XF. Ook DAF’s distributietruck staat voor Pure Excellence.

Een van de belangrijke vernieuwingen aan de DAF LF is de nieuwe 3,8 liter PACCAR
PX-4-motor, die op de 7,5 tons-versie van de LF leverbaar is in twee
vermogensvarianten: 115 kW/156 pk en 127 kW/172 pk met maximale koppels van
achtereenvolgens 500 en 600 Nm tussen 1.200 en 2.000 t/min. DAF introduceert
deze nieuwe motor specifiek in de LF City voor lichte toepassingen binnen de
stedelijke distributie, waarvoor een motor met een slagvolume van net geen 4,0 liter
zich optimaal leent.

Eersteklas PACCAR PX-5 en PX-7-motoren
Voor hogere vermogens blijven de 4,5 liter PACCAR PX-5 (135 kW/184 pk – 157
kW/213 pk) en 6,7 liter PACCAR PX-7-motoren (172 kW/234 pk t/m 239 kW/325 pk)
leverbaar. Deze profiteren sinds eind vorig jaar van nieuwe software en een
geoptimaliseerde warmte- en luchthuishouding. Daardoor is het maximale koppel van
beide efficiënte en betrouwbare motoren 5 tot 12% toegenomen en is dat
beschikbaar bij een lager toerental (100 – 200 t/min). De maximaal beschikbare
koppels voor deze motoren bedragen respectievelijk 850 Nm (bij 1.200 – 1.500 t/min)
en 1.200 Nm (bij 1.100 – 1.700 t/min). Bij de PACCAR PX-7-motor nam het
vermogen met 8 kW/11 pk toe.

Nieuwe achterasreducties voor maximale efficiency
Door te kiezen voor de nieuwe achterasreducties tot 1:3.31 wordt het toerental van
de motoren bij kruissnelheden met zo’n 150 tot 200 t/min gereduceerd. Samen met
de motorvernieuwingen leidt deze drijflijnoptimalisatie tot een brandstofbesparing tot
maar liefst 6%, terwijl het chauffeurscomfort verder verhoogd wordt door het nog
lagere geluidsniveau van de motor.

Nu ook automatische transmissie op 18/19 tons LF
DAF levert op de nieuwe LF-serie een keur aan handgeschakelde en
geautomatiseerde transmissies met 5, 6, 9 en 12 versnellingen. Daarnaast is een
breed pallet aan volautomatische versnellingsbakken leverbaar. Nieuw is dat er nu
ook een Allison automatische transmissie verkrijgbaar is op de meest krachtige
versies van (217 kW/295 pk en 239 kW/325 pk) van de 19-tons LF, waardoor de
truck nog beter kan worden afgestemd op de specifieke toepassing.

Wielbases tot 6,90 meter, brandstofvolumes tot 1.240 liter
Dat de DAF LF perfect op elke individuele inzet kan worden samengesteld, blijkt ook
uit de ruime keuze aan wielbases met lengtes tot maar liefst 6,90 meter. Daardoor
zijn opbouwlengtes van ruim 9 meter mogelijk voor maximale laadvolumes. Dankzij
de lange wielbases zijn overigens brandstoftankvolumes tot maar liefst 1.240 liter
leverbaar – uniek aan de LF. Dat betekent een zeer grote actieradius, een maximale
voertuigbeschikbaarheid en een optimaal financieel voordeel door te tanken waar de
brandstof het goedkoopst is.

Eersteklas opbouwvriendelijkheid
In het kader van DAF Transportefficiency voert DAF op de LF ook vernieuwingen toe
die de opbouwvriendelijkheid verder vergroten. Daartoe behoren de nieuwe ‘Body
Attachment Modules’, die de plaatsing van een opbouw of component
vergemakkelijken. Nieuw zijn daarnaast specifieke voorbereidingen voor de plaatsing
van een gesloten opbouw met laadlift, een tankopbouw met subframe of een kipper.
Daarnaast biedt DAF nu op de LF nog meer combinaties van wielbases en lengtes
van de achter-overbouw. De combinatie van bijvoorbeeld een langere wielbasis en
een korter chassis achter de achteras maakt de opbouw als vuilniswagen extra eenvoudig.

Vernieuwd uiterlijk: stoer en elegant
Uiterlijk deelt de nieuwe LF vele kenmerken die de nieuwe CF en XF een geheel
nieuwe uitstraling geven, die zowel stoer als elegant tegelijk is. In het oog springen
de fraaie chromen strips op de grille en de nieuwe logoplaat waarop de letters ‘DAF’
met chromen omranding voor extra cachet zorgen.
Tweede raam in portier voor extra veiligheid
Een andere noviteit voor de Nieuwe LF is het optionele, lagere raam in het portier
aan bijrijderszijde. Zeker bij distributie in stedelijke gebieden is optimaal zicht op al
het verkeer naast het voertuig van het grootste belang. Dankzij het tweede raam ziet
de chauffeur onmiddellijk of er zich bijvoorbeeld fietsers of voetgangers naast zijn
cabine bevinden.

Fraai interieur voor hoogste chauffeurscomfort
Het interieur van de LF-cabine kenmerkt zich door nieuwe, warme smaakvolle
kleuren, die het interieur een kwaliteitsuitstraling geven waardoor elke chauffeur er
zich in thuis voelt.
Het Driver Information Panel (DIP) vernieuwd. Grafische aanpassingen maken deze
nog beter afleesbaar. Verder zijn klokken voorzien van een eigentijdse typografie die
het instrumentarium een frisse uitstraling geven.

DAF Connect fleetmanagementsysteem
DAF levert op de nieuwe LF ook DAF Connect. Dit een innovatieve fleet-
managementsysteem geeft de transportondernemer actueel inzicht in de prestaties
van zijn voertuigen en chauffeurs. Informatie over de voertuiglocatie, het
brandstofverbruik, de gereden kilometers, de bezettingsgraad en het stationair
draaien van de motor wordt duidelijk gepresenteerd op een online dashboard, dat
aan individuele klantwensen kan worden aangepast.
Via het gebruiksvriendelijke dashboard kunnen uitgebreide brandstofrapportages
worden opgevraagd. DAF Connect maakt het mogelijk actuele en recente gegevens
van bijvoorbeeld voertuigen en chauffeurs te vergelijken. De ‘Live Fleet’-functionaliteit
levert de wagenparkbeheerder een keur aan zelf te programmeren informatie over de
locatie van de voertuigen, routes en rijtijden, wat bijdraagt aan het optimaliseren van
planning en bezettingsgraad.
DAF Connect optimaliseert de voertuigbeschikbaarheid, reduceert de operationele
kosten en verhoogt de logistieke efficiency. Bovendien stelt DAF Connect de
transportondernemer in staat onderhoud en reparaties zo effectief mogelijk te
plannen en voordeel te halen uit DAF’s advies op maat, dat met DAF Connect wordt
gegenereerd.

Standaard AEBS, FCW, ACC en LDWS
Standaard wordt de DAF LF (vanaf 8 ton GVW en met luchtvering op de achteras)
uitgevoerd met Advanced Emergency Braking System (AEBS), Forward Collision
SF 5001.05 (02.08)Warning en Adaptive Cruise Control (ACC). Daarnaast is ook Lane Departure
Warning System (LDWS) standaard. AEBS en FCW zijn erop gericht om een
aanrijding te voorkomen. In noodsituaties grijpt AEBS desnoods zelf in door de truck
maximaal te vertragen om daarmee een botsing te voorkomen dan wel de impact
ervan te minimaliseren.
Adaptive Cruise Control (ACC) past de snelheid van de truck automatisch aan aan
de snelheid van de voorligger. Hierdoor blijft een veilige onderlinge afstand
gehandhaafd en kan maximaal in cruise control worden gereden, wat het
brandstofverbruik ten goede komt. Lane Departure Warning (LDWS) werkt met een
camera achter de voorruit. Als de truck onbedoeld van rijstrook of rijbaan dreigt te
wisselen, wordt de chauffeur met een akoestisch signaal gewaarschuwd.
Door de vele vernieuwingen verstevigt de DAF LF zijn positie als toonaangevende
distributietruck. Optimalisaties aan de aandrijflijn, verdere verbeteringen aan het
chassis voor een optimale opbouwvriendelijkheid, toonaangevende elektronica en
veiligheidsvoorzieningen en een vernieuwd design van exterieur en interieur maken
de DAF LF tot de beste keuze. De nieuwe DAF LF: Pure Excellence.